الأحد، 19 فبراير 2012

معرض الكتاب 2009 - 5

معرض الكتاب أكشن رابع مرة – الأزبكية 2 - 2009
هل أذهب المعرض اليوم أم لا؟
جلست بعض اليوم متردداً خاصة لما أشعر به من إعياء وبوادر برد
زارني أثناء اليوم صديق لي أخذ يشجعني علي الذهاب فأخذت أقاومه وأبين له المبررات التي تمنعني من الذهاب منها أستريح اليوم لأستعد إلي يوم الخميس
ونزل من عندي صديقي علي إني لن أذهب
وأخذت نفسي تراودني طيب ما أروح وبلاش اشتري اتفرج واتفسح بس

وفي النهاية حسمت المسألة
وقررت الذهاب في مطاردة لدستوفيسكي

أخذت معي شوية شيكولاتات وكيس لب
وبدأت الرحلة
أخذت خريطة للمعرض وبصراحة أنا كنت شاطر جدا في الجغرافيا بحيث إني كنت بتلخبط في الإتجاهات
بصيت في الخريطة لاقيتها الحمد لله واضحة طيب انا ليه كنت ما بحبش الجغرافيا مش عارف
المهم
دخلت علي الأزبكية

أخذت افتش علي دوستوفيسكي ماحدش عنده دوستفسيكي أخذت أنادي
واحد قال لي أيوه عندي قلت له عندك إيه
قال لي الجريمة والعقاب في مجلدين قلت حلاوتك وهاتبيعه لي بكام إن شاء الله
قال لي 80 جنيه إن شاء الله قلت له ليه إن شاء الله
خاصة وإن طابعة جديدة منه جزئين عربي إنجليزي بعد الخصم ب60 جنيه
وهذا الرجل انا كنت عارفه في سوق الازبكية أسعاره غالية نار والكتب قديمة

المهم تركته وذهبت أكمل البحث عن الرجل الطيب

دخلت عند هشام هذا رجل آخر كنت عارفه وكنت إشتريت من عنده قبل ذلك الأخوة كارامازوف ولكن أسعاره غالية جداً
سألته عندك رويات أدب عالمي قال لي هذه أخذت أبحث
لاقيت عنده
العالم عام 1984 لجورج أورويل قلت برضه حلوه
وخطة لاذعة ضد رجل جالس لغابريل ماركيز جارسيا قلت برضه حلو

أشتريتهم
ثم أخذت جولة أخري وأنا بأزأز لب ومروق
لاقيت
1- العائلة باجين
2- هموم شخصية أوي كنزابورو
3- الصمت شوسسا كواندو
4- أيام الغضب سيلفي جرمان
5- الاتوبيس الجامح جون شتايبينك
6- الطفل الموهوب هيرمان هيسه
7- ساحات الشرق جان رروه
8- العاب العلماء بييربول
9- الرجل الذي مات د هـ لوراند
10- كيف اصبحت روائياً أ رسكين كالدويل
11- الابداع والمشروع الحضاري أنور عبد الملك
12- باحثة البادية وعائشة التيمورية مي
13- رحلات ابن عطوطة محمود السعدني
14- قواعد البروتوكول سموحي فوق العادة

أشتريتهم وأكملت المسير

لاقيت :
1- السيرة الهلالية الجزء الخامس الابنودي
2- السادس من يونيه يونيل شابيرو

إشتريتهم

وطبعاً الوقت اتأخر وكنت عارف إن في واحد صحبي عايز يجي يزورني بعد المعرض فأهلت نفسي للرحيل ولكني كنت برده ببص هنا وهناك لعل وعسي
خاصة إن الرجل اللي نازلين اليوم علي شرفه دوستوفيسكي لم نشتري له أي حاجه
المهم وأنا بتمشي وأزأز بصيت لاقيت مكتب فلان ابن علان الاسكندرية
إفتكرت الغنيمة بتاعت الأمس قلت يامسهل يارب
ودخلت وقلت له عندك أدب روسي
قال لي عندي مجموعة 5 مجلدات لدستوفيسكي قلت له دوستفيسكي ( وكنت عايز أقول له دوستفسيكي مين ) قلت له طيب أشوفها لاقيت:
1- مُذلون مهانون
2- الفقراء – المثل – قلب ضعيف
3- نيتوتشكا نزفانوفنا – الليالي البيضاء- و ...
4- المراهق
والاربعة لدوستفسكي رحت خاطفهم أعطاني المجلد بعشرين جنيه
و
ولاقيت عنده ذهب مع الريح مرغريت ميتشل
وكذلك النهر الهادئ ميخائيل شولوخوف
أشتريتهم
ولاحظت إن الجماعة الاسكندرانية أسعارهم حلوه وعندهم حاجات حلوه

بصراحة حصل لي نوع تشبع لحد ما وبفكر إنهي رحلة المعرض هنا
مش عارف ياتري بكره فيه إيه

حوالي 130 كتاب كانوا حصيلة الأيام الاربع الماضية بتهيألي يكفوا لحد السنة الجاية
خاصة أنا عندي كتب لسه لم أنتهي منها بعد

ملحوظة مهمة معظم الكتب كانت أدبية إذ كانت مكتبتي تشتكي فقر الدم بالنسبة لباقي أجزاء المكتبة
فالمكتبة تتكون علي مراحل ، وكانت هناك مراحل في الاعوام السابقة الحمد لله إنتهينا منها

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق